لوگو نودیسک

با نودیسک (فضای ذخیره سازی ابری) داده ها و فایل هایتان را در مکانی که همواره بتوان به آن دسترسی داشت ذخیره کنید.

اطلاعات تماس
ذخیره اطلاعات در فضای ابری

همه انسانها در زندگی وقت خود را صرف جمع آوری وسایل می کنند و بعد از جمع آوری باید مکان هایی را برای ذخیره سازی آن پیدا کنند. این روتین برای ذخیره سازی داده ها و اطلاعات رایانه ای وجود دارد. همه افراد دارای رایانه زمان زیادی را صرف به دست آوردن داده ها و سپس یافتن راهی برای ذخیره آن می کنند.

چالش بزرگ ذخیره اطلاعات

برای برخی از دارندگان رایانه، یافتن فضای ذخیره سازی کافی برای نگهداری تمام داده هایی که به دست آورده اند یک چالش واقعی است. برخی از افراد روی هارد دیسک های بزرگتر سرمایه گذاری می کنند. برخی دیگر دستگاه های ذخیره سازی خارجی مانند دیسک های فشرده را ترجیح می دهند. یا ممکن است کل پوشه ها و فایل های قدیمی را حذف کنند تا فضایی برای اطلاعات جدید ایجاد کنند. اما برخی تصمیم به خرید فضای ابری کرده و به یک روند رو به رشد تکیه می کنند: ذخیره اطلاعات در فضای ابری

فضای ذخیره سازی ابری به ذخیره داده ها در یک سیستم ذخیره سازی خارج از سایت که توسط شخص ثالث نگهداری می شود اشاره دارد. به جای ذخیره اطلاعات در هارد دیسک رایانه خود یا سایر دستگاه های ذخیره سازی محلی، آنها را در یک پایگاه داده از راه دور ذخیره می کنید. اینترنت ارتباط بین رایانه شما و پایگاه داده را فراهم می کند.

فهرست مطالب

در ظاهر، ذخیره سازی اطلاعات در فضای ابری دارای مزایای متعددی نسبت به ذخیره سازی داده های سنتی است. به عنوان مثال، اگر داده های خود را در یک سیستم ذخیره سازی ابری ذخیره کنید، می توانید از هر مکانی که به اینترنت دسترسی دارد به آن داده ها دسترسی پیدا کنید. برای ذخیره و بازیابی اطلاعات خود نیازی به حمل یک دستگاه ذخیره سازی فیزیکی یا استفاده از همان رایانه ندارید. با سیستم ذخیره سازی مناسب، حتی می توانید به افراد دیگر اجازه دسترسی به داده ها را بدهید و یک پروژه شخصی را به یک تلاش مشترک تبدیل کنید.

بنابراین ذخیره سازی اطلاعات در فضای ابری راحت است و انعطاف پذیری بیشتری را ارائه می دهد، اما فضای ابری چگونه کار می کند؟

ذخیره سازی ابری چگونه کار می کند

سیستم های ذخیره سازی ابری مختلفی وجود دارد. برخی از آنها بر روی موارد خاصی تمرکز دارند، مانند ذخیره پیام های ایمیل یا تصاویر دیجیتال. سایرین برای ذخیره انواع داده های دیجیتال در دسترس هستند. برخی از سیستم های ذخیره سازی ابری عملیات کوچکی هستند، در حالی که برخی دیگر آنقدر بزرگ هستند که تجهیزات فیزیکی آنها می توانند کل انبار را پر کنند. به امکاناتی که سیستم های ذخیره سازی ابری را در خود جای داده اند، مراکز داده می گویند.

در ابتدایی ترین سطح، یک سیستم ذخیره سازی ابری فقط به یک سرور داده متصل به اینترنت نیاز دارد. یک سرویس گیرنده (به عنوان مثال، یک کاربر رایانه که مشترک یک سرویس ذخیره سازی ابری است) نسخه هایی از فایل ها را از طریق اینترنت به سرور داده ارسال می کند، که سپس اطلاعات را ثبت می کند. هنگامی که مشتری می خواهد اطلاعات را بازیابی کند، از طریق یک رابط مبتنی بر وب به سرور داده دسترسی پیدا می کند. سپس سرور یا فایل‌ها را برای مشتری ارسال می‌کند یا به مشتری اجازه می‌دهد به فایل‌های روی سرور دسترسی داشته باشد و آن‌ها را دستکاری کند.

سیستم های ذخیره سازی ابری به طور کلی به صدها سرور داده متکی هستند. از آنجایی که کامپیوترها گاهی اوقات نیاز به تعمیر و نگهداری دارند، ذخیره اطلاعات یکسان در چندین ماشین بسیار مهم است. به این کار افزونگی داده ها می گویند. بدون افزونگی، یک سیستم ذخیره سازی ابری نمی تواند به مشتریان اطمینان دهد که می توانند در هر زمان به اطلاعات خود دسترسی داشته باشند. اکثر سیستم ها داده های مشابهی را در سرورهایی که از منابع تغذیه متفاوت استفاده می کنند ذخیره می کنند. به این ترتیب، مشتریان می توانند به داده های خود دسترسی داشته باشند، حتی اگر یک منبع تغذیه از کار بیفتد.

در جهان صدها ارائه دهنده ذخیره سازی ابری در وب وجود دارد و به نظر می رسد تعداد آنها هر روز افزایش می یابد. نه تنها شرکت‌های زیادی برای تامین فضای ذخیره‌سازی با هم رقابت می‌کنند، بلکه به نظر می‌رسد میزان فضای ذخیره‌سازی که هر شرکت به مشتریان ارائه می‌دهد مرتباً افزایش می‌یابد.

نمونه هایی از فضای ذخیره سازی ابری

احتمالاً با چندین ارائه‌دهنده خدمات ذخیره‌سازی ابری آشنا هستید، اگرچه ممکن است به آن‌ها فکر نکنید. در اینجا چند شرکت معروف وجود دارد که نوعی ذخیره سازی ابری ارائه می دهند:

 Google Docs به کاربران اجازه می دهد اسناد، صفحات گسترده و ارائه ها را در سرورهای داده Google آپلود کنند. کاربران می توانند با استفاده از یک برنامه Google فایل ها را ویرایش کنند. کاربران همچنین می توانند اسناد را منتشر کنند تا افراد دیگر بتوانند آنها را بخوانند یا حتی ویرایش کنند، که به این معنی است که Google Docs نیز نمونه ای از محاسبات ابری است.

ارائه دهندگان ایمیل تحت وب مانند Gmail، Hotmail و Yahoo! پیام های ایمیل را در سرورهای خود ذخیره می کند. کاربران می توانند از طریق رایانه و سایر دستگاه های متصل به اینترنت به ایمیل خود دسترسی داشته باشند.

یوتیوب میزبان میلیون ها فایل ویدئویی آپلود شده توسط کاربر است.

ابریش؛ فضای ابری ایرانی، اجازه آپلود تمامی اسناد شما را در سرورهای خود می دهد.

برخی از خدمات ذکر شده در بالا رایگان هستند. برخی دیگر هزینه ثابتی را برای مقدار مشخصی از ذخیره سازی دریافت می کنند، و برخی دیگر بسته به نیاز مشتری، مقیاس کشویی دارند. به طور کلی، با ورود شرکت های بیشتری به این صنعت، قیمت ذخیره سازی آنلاین کاهش یافته است. حتی بسیاری از شرکت هایی که برای ذخیره سازی دیجیتال هزینه می کنند، حداقل مقدار مشخصی را به صورت رایگان ارائه می دهند.

آیا تقاضای کافی ذخیره سازی برای حمایت از همه شرکت هایی که وارد بازار می شوند وجود دارد؟ برخی از مردم فکر می کنند که اگر جایی برای پر شدن وجود داشته باشد، کسی آن را پر می کند. دیگران فکر می‌کنند که این صنعت قرار است سقوطی را تجربه کند که بی شباهت به ترکیدن حباب دات‌کام در سال 2000 نیست. باید منتظر بمانیم و ببینیم.

مشکلات بالقوه ذخیره سازی اطلاعات در فضای ابری

دو نگرانی بزرگ در مورد ذخیره سازی ابری، قابلیت اطمینان و امنیت است. به احتمال زیاد مشتریان داده های خود را به شرکت دیگری واگذار نمی کنند بدون اینکه تضمینی داشته باشند که می توانند هر زمان که بخواهند به اطلاعات خود دسترسی داشته باشند و هیچ کس دیگری نمی تواند به آن دسترسی پیدا کند.

امنیت

امنیت ذخیره سازی اطلاعات در فضای ابری

تکنیک های ایمن سازی داده ها در فضای ابری

رمزگذاری

رمزگذاری، به این معنی که آنها از یک الگوریتم پیچیده برای رمزگذاری اطلاعات استفاده می کنند. برای رمزگشایی فایل های رمزگذاری شده، کاربر به کلید رمزگذاری نیاز دارد. در حالی که امکان شکستن اطلاعات رمزگذاری شده وجود دارد، اکثر هکرها به مقدار قدرت پردازش کامپیوتری که برای رمزگشایی اطلاعات نیاز دارند، دسترسی ندارند.

فرآیندهای احراز هویت

این فرایندها ، نیاز به ایجاد نام کاربری و رمز عبور دارند

مجوزهای دسترسی

مشتری افرادی را فهرست می کند که مجاز به دسترسی به اطلاعات ذخیره شده در سیستم ابری هستند. بسیاری از شرکت ها دارای چندین سطح مجوز هستند. به عنوان مثال، یک کارمند ممکن است دسترسی بسیار محدودی به داده های ذخیره شده در یک سیستم ابری داشته باشد، در حالی که رئیس منابع انسانی ممکن است دسترسی گسترده ای به فایل ها داشته باشد.

حتی با وجود این اقدامات حفاظتی، بسیاری از مردم نگران هستند که داده های ذخیره شده در یک سیستم ذخیره سازی از راه دور آسیب پذیر باشد. همیشه این احتمال وجود دارد که یک هکر راهی برای دسترسی به داده ها پیدا کند. هکرها همچنین می‌توانند برای سرقت ماشین‌های فیزیکی که داده‌ها روی آن‌ها ذخیره می‌شوند، تلاش کنند. یک کارمند ناراضی می تواند داده ها را با استفاده از نام کاربری و رمز عبور احراز هویت شده خود تغییر داده یا از بین ببرد. شرکت های ذخیره سازی ابری پول زیادی را در اقدامات امنیتی سرمایه گذاری می کنند تا احتمال سرقت یا فساد داده ها را محدود کنند.

قابلیت اطمینان

نگرانی بزرگ دیگر، قابلیت اطمینان، به اندازه امنیت مهم است. هیچ کس نمی خواهد داده ها را در یک سیستم مستعد شکست ذخیره کند، و همچنین نمی خواهد به شرکتی که از نظر مالی با ثبات نیست اعتماد کند. در حالی که اکثر سیستم‌های ذخیره‌سازی ابری سعی می‌کنند این نگرانی را از طریق تکنیک‌های افزونگی برطرف کنند، هنوز این احتمال وجود دارد که کل سیستم از کار بیفتد و مشتریان راهی برای دسترسی به داده‌های ذخیره‌شده خود نداشته باشند.

شرکت های ذخیره سازی ابری با شهرت خود زندگی می کنند و می میرند. ارائه امن ترین و مطمئن ترین خدمات ممکن به نفع هر شرکت است. اگر یک شرکت نتواند این انتظارات اولیه مشتری را برآورده کند، شانس زیادی ندارد زیرا گزینه های بسیار زیادی در بازار موجود است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عیدی ابریش برای شما

10 درصد فضای ذخیره سازی بیشتر

در صورت خرید آنلاین

آیتکس 1402