لوگو نودیسک

با نودیسک (فضای ذخیره سازی ابری) داده ها و فایل هایتان را در مکانی که همواره بتوان به آن دسترسی داشت ذخیره کنید.

اطلاعات تماس
مقالات

آیا فضای ذخیره سازی ابری امن است؟

امنیت فضای ابری

تعداد مشاغلی که به فضای ذخیره سازی ابری می روند روز به روز در حال افزایش است. اما بسیاری از افراد و صاحبان مشاغل به دلیل امنیت فضای ابری مردد هستند. واگذاری داده‌های حساس خود به مدیریت کسب‌وکار دیگر، حتی اگر یکی از بهترین راه‌حل‌های ذخیره‌سازی ابری باشد، می‌تواند معادل دیجیتالی سقوط اعتماد باشد.

بنابراین، آیا فضای ذخیره‌سازی ابری امن است و اگر چنین است، چقدر امن است؟ پاسخ به سوال اول کاملاً بله است. در این مقاله، ما توضیح خواهیم داد که چه چیزی ابر را ایمن می‌کند، و نکاتی را برای کمک به شما در حفظ امنیت داده‌ها، و همچنین آنچه در سیستم‌های ابری ایمن باید جستجو کنید، ارائه می‌کنیم.

دلایلی که امنیت فضای ابری را تضمین می کند

افزونگی داده ها

یکی از مهم ترین مزایای ذخیره سازی داده های شما در فضای ابری این است که نه تنها یک بار، بلکه چندین بار از آن ها نسخه پشتیبان تهیه می شود. برای درک اینکه چرا این مهم است، مهم است که به یاد داشته باشید که هر داده ای که در ابر ذخیره می کنید در سرورهای فیزیکی زندگی می کند.

هنگامی که فایل‌ها را در فضای ذخیره‌سازی ابری خود آپلود می‌کنید، آن فایل‌ها فوراً روی چندین سرور در مراکز داده مستقل کپی می‌شوند. بنابراین، با یک انتقال واحد، کپی های یکسان از داده های شما در چندین مکان ذخیره می شود.

این افزونگی برای اطمینان از ایمن بودن داده‌های شما حیاتی است. اگر هر یک از سرورها به طور غیرمنتظره ای از کار بیفتد، هنوز نسخه هایی از داده های شما در سرور دیگری موجود است. حتی اگر کل یک مرکز داده در اثر رویدادی مانند آتش‌سوزی یا زلزله از بین برود، نسخه دیگری از داده‌های شما بر روی سروری در مرکز داده دیگری موجود است.

ارائه دهندگان برتر یکپارچگی هر کپی داده را بررسی می کنند تا در صورت نیاز مطمئن شوند که در دسترس است. این سیستم به قدری مؤثر است که خدمات وب آمازون تخمین می زند که احتمال از دست دادن داده های شما از ابر تنها یک در 100 میلیارد است.

ایجاد یک سیستم به همان اندازه موثر از افزونگی داده بدون استفاده از ابر تقریبا غیرممکن است. شما می‌توانید هارد دیسک‌های یکسانی را در شهرهای مختلف سراسر کشور نگه دارید، اما چگونه می‌توانید هر بار که فایلی را ویرایش می‌کنید، داده‌ها را در آن درایوها همگام‌سازی کنید؟

فضای ذخیره‌سازی ابری روشی مؤثر برای اطمینان از محافظت از داده‌های شما در برابر آسیب فیزیکی درایو، که یکی از رایج‌ترین دلایل از دست دادن داده‌ها است، ارائه می‌دهد.

نظارت 24 ساعته

یکی دیگر از مواردی که ذخیره سازی ابری را ایمن می کند این است که شبکه های ابری تقریباً همیشه تحت نظارت هستند. ارائه دهندگان بزرگ ذخیره سازی ابری مراکز عملیاتی اختصاصی دارند که به صورت شبانه روزی با کارشناسان امنیت سایبری کار می کنند. این تیم‌ها دائماً به دنبال تهدیدهای دیجیتالی برای زیرساخت‌های ذخیره‌سازی ابری خود هستند و ابزارهای لازم برای قفل کردن مزاحمان را دارند.

علاوه بر این، ارائه دهندگان فضای ذخیره‌سازی ابری تیم‌های نرم‌افزاری دارند که 24/7 برای مدیریت امنیت برنامه‌های خود کار می‌کنند. از دست رفتن وصله‌های امنیتی یکی از رایج‌ترین آسیب‌پذیری‌هایی است که هکرها برای دسترسی غیرمجاز به شبکه از آن‌ها استفاده می‌کنند. تیم‌های نرم‌افزار ارائه‌دهنده‌های ابری نه تنها اطمینان می‌دهند که هر نرم‌افزار برای حذف نقاط ورودی وصله شده است، بلکه به طور فعال سیستم‌های خود را تست استرس می‌کنند تا نقاط احتمالی خرابی را شناسایی کنند.

ارائه دهندگان فضای ذخیره سازی ابری و اپراتورهای مرکز داده نیز امنیت فیزیکی سرورهایی را که داده های شما را نگهداری می کنند جدی می گیرند

تمام داده های ذخیره شده در ابر باید رمزگذاری شوند – و فقط شما باید کلید رمزگذاری را داشته باشید. این روش رایج در صنعت ذخیره سازی ابری است و اغلب به عنوان رمزگذاری انتها به انتها یا دانش صفر نامیده می شود.

تحت این طرح رمزگذاری، داده‌های شما قبل از خروج از دستگاه رمزگذاری می‌شوند. تنها پس از تکمیل فرآیند رمزگذاری، فایل‌ها از طریق اینترنت به فضای ذخیره‌سازی ابری شما منتقل می‌شوند. پس از رسیدن، آنها در سرورهای ارائه دهنده ابر شما رمزگذاری می شوند.

این بدان معناست که هیچ کس، حتی ارائه‌دهنده فضای ابری شما، نمی‌تواند فایل‌های شما را رمزگشایی کرده و به محتوای آن‌ها دسترسی داشته باشد. در صورتی که داده های شما در حین انتقال به یا از ابر رهگیری شود، مهاجم، اطلاعات مورد نیاز برای رمزگشایی فایل های شما را نخواهد داشت.

برای حفظ امنیت اطلاعات خود چه کاری می توانید انجام دهید؟

در حالی که ارائه دهندگان فضای ذخیره سازی ابری بیشترین کارهای سنگین را در خصوص ایمن نگه داشتن داده های شما انجام می دهند، شما نیز نقش مهمی دارید. در اینجا چهار مورد از کارهایی که باید انجام دهید تا مطمئن شوید فضای ذخیره سازی ابری شما تا حد امکان ایمن است، آورده شده است.

شرایط خدمات را مطالعه کنید

هنگامی که تصمیم می گیرید داده های خود را در فضای ابری ذخیره کنید، کنترل آن اطلاعات را به یک ارائه دهنده خدمات شخص ثالث واگذار می کنید. مانند هر شرکت بزرگ، مصرف کنندگان باید قبل از خرید فضای ابری، در مورد ارائه دهندگان خدمات ابری خود تحقیق کنند.

یکی از اولین چیزهایی که هنگام تحقیق در مورد شرکت ها باید به آن توجه کرد این است که چگونه امنیت را مدیریت می کنند. بسیاری از سرویس ها دارای تیم های اختصاصی هستند که روی محافظت از داده های مصرف کننده و شناسایی تهدیدها کار می کنند. آنها همچنین معمولاً احراز هویت دو مرحله‌ای را ارائه می‌کنند که کاربران را ملزم می‌کند قبل از دسترسی به حساب کاربری خود، علاوه بر رمز عبور، کدی را که به تلفن خود ارسال می‌شود وارد کنند.

نکته دیگری که باید هنگام مقایسه ارائه دهندگان خدمات ابری در نظر گرفت ایمنی مصرف کننده است: در صورت هک شدن حساب یا سرقت اطلاعات، آنها چگونه پاسخ خواهند داد. برخی از شرکت ها به همین دلیل خدمات بازپرداخت یا محافظت از سرقت هویت را ارائه می دهند. برخی حتی ممکن است تیم های اختصاصی داشته باشند که روی بازیابی حساب های سرقت شده و بازگرداندن آنها به دست کاربران کار می کنند.

در نهایت، مهم است که سیاست حفظ حریم خصوصی میزبان ابر را نیز در نظر بگیرید. حتی با وجود یک سیستم امنیتی قوی، اگر میزبان قرار است داده‌های شما را بفروشد یا با طرف‌های دیگر به اشتراک بگذارد، در نهایت ممکن است به آن اندازه که فکر می‌کردید امن نباشید. یک خط‌مشی رازداری باید به وضوح بیان کند که داده‌های شما با چه کسانی می‌تواند و نمی‌تواند توسط میزبان به اشتراک گذاشته شود و تحت چه شرایطی.

بیشتر بخوانید: امنیت در نودیسک چگونه برقرار می شود

احراز هویت دو مرحله ای را روشن کنید

اکثر ارائه دهندگان فضای ذخیره سازی ابری گزینه ای برای محافظت از حساب شما با احراز هویت دو مرحله ای ارائه می دهند. این مستلزم آن است که هم رمز عبور خود و هم یک کد تأیید یک بار مصرف را داشته باشید که به صندوق ورودی تلفن یا ایمیل شما ارسال می شود تا به حساب ذخیره سازی ابری خود وارد شوید. در نتیجه، مهاجمان نمی توانند به راحتی به حساب شما نفوذ کنند، حتی اگر رمز عبور شما را بشکنند.

هنگامی که یک حساب ذخیره سازی ابری جدید راه اندازی می کنید، احراز هویت دو مرحله ای معمولاً به طور پیش فرض خاموش می شود. مطمئن شوید که این تنظیم را برای محافظت بهتر از داده‌های خود روشن کرده‌اید.

از کلید رمزگذاری خود محافظت کنید

یکی از نکات مهم رمزگذاری انتها به انتها این است که بدون کلید رمزگذاری شما، که معمولا رمز عبور حساب شما است، هیچ راهی برای دسترسی به داده های شما وجود ندارد. اگر کلید خود را گم کنید، ارائه‌دهنده ابر شما نمی‌تواند کمک کند. در صورت گم شدن یا فراموش کردن کلید، همیشه یک نسخه پشتیبان از کلید خود در دسترس داشته باشید.

با این حال، شما نمی خواهید یک کپی از کلید رمزگذاری خود را در جایی نگه دارید که هکرها به طور بالقوه بتوانند آن را به دست آورند. کلید خود را یادداشت کنید و آن را در جایی امن نگه دارید. اگر می خواهید یک کپی دیجیتالی از کلید خود نگه دارید، می توانید از یک دستگاه فیزیکی به نام ماژول امنیتی سخت افزاری استفاده کنید. این کلید شما را پشت یک فایروال قرار می دهد، به طوری که حتی اگر کامپیوتر شما هک شده باشد، نمی توان به آن دسترسی داشت.

دستگاه های خود را قطع کنید

اگر رایانه، تلفن هوشمند و سایر دستگاه‌های شما زمانی که از آنها استفاده نمی‌کنید وارد حساب ذخیره‌سازی ابری شما می‌شوند، این یک نقطه ورود بالقوه برای مزاحمان است. با ورود به سیستم دستگاه‌های خود، به هر کسی که دستگاه شما را در دست دارد اجازه می‌دهید به فضای ذخیره‌سازی ابری شما نفوذ کند. آنها حتی نیازی به دانستن رمز عبور شما یا دور زدن فرآیند احراز هویت دو مرحله ای ندارند.

زمانی که از حساب ابری خود استفاده نمی کنید، همیشه از آن خارج شوید. اگر ارائه‌دهنده ابری شما یک ویژگی مهلت زمانی خودکار ارائه می‌دهد، آن را روشن کنید.

فایل های به اشتراک گذاشته شده خود را بررسی کنید

فضای ذخیره سازی ابری، اشتراک گذاری فایل ها با دوستان، خانواده و همکاران را آسان می کند. اما ایجاد پیوندهایی به فایل‌های شما که دسترسی نامحدود را ارائه می‌دهند، می‌تواند داده‌های شما را آسیب‌پذیر کند.

به‌صورت دوره‌ای بررسی کنید که کدام فایل‌ها و پوشه‌هایی را که از حساب ابری خود به اشتراک گذاشته‌اید، و دسترسی هرکسی را که دیگر به آن نیاز ندارد لغو کنید. اگر ارائه‌دهنده ابری شما پیوندهایی با گذرواژه و تاریخ انقضا ارائه می‌دهد، به جای اشتراک‌گذاری دسترسی نامحدود به فایل‌های خود، از این ویژگی‌ها استفاده کنید.

نتیجه گیری

فضای ذخیره سازی ابری برای حداکثر امنیت داده ها از ابتدا طراحی شده است. هنگامی که داده‌ها را در فضای ابری ذخیره می‌کنید، فایل‌های شما رمزگذاری می‌شوند و به طور مداوم برای محافظت در برابر تهدیدات امنیت سایبری کنترل می‌شوند. همچنین داده‌های شما در مکان هایی ذخیره می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که یک نسخه از هر فاجعه‌ای جان سالم به در می‌برد.

با این حال، ضروری است که اقدامات احتیاطی مناسب را با دستگاه های خود انجام دهید تا به حفظ امنیت فضای ذخیره سازی ابری خود کمک کنید. همیشه احراز هویت دو مرحله‌ای را روشن کنید و از هر ویژگی امنیتی اضافی که ارائه‌دهنده فضای ذخیره‌سازی ابری شما ارائه می‌دهد استفاده کنید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عیدی ابریش برای شما

10 درصد فضای ذخیره سازی بیشتر

در صورت خرید آنلاین

آیتکس 1402